Jakie nie dać się oszukać wybierając jogurty?

brussels-sprouts-22009_640

Dietetycy zalecają codzienne spożywanie jogurtów chętnie wypunktowując ich zalety dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Produkty z fermentowane mleka i ich cudowne właściwości znane już były w starożytności. Większość osób, które planuje wprowadzić do swojego życia zdrowe żywienie lub dietę sięga po nie, nie zastanawiając się nad ich składem. To duży błąd. Większość produktów dostępnych w sklepach to właściwie produkty jogurtopodobne.

PRAWDZIWY JOGURT CZY JOGURT NATURALNY ?

Jogurt naturalny powstaje w wyniku fermentacji mleka poddanego działaniu odpowiednich szczepów bakterii. Większość produktów dostępnych na rynku to produkty mleczne z dodatkiem bakterii oraz mnóstwa wspomagaczy i substancji sztucznych utrzymujących odpowiednią konsystencję i smak. W składzie wysokojakościowego jogurtu naturalnego powinno znaleźć się samo mleko oraz  kultury bakterii. Jednak pomimo napisu na wieczku „jogurt naturalny” wielu producentów wprowadza swoich konsumentów w błąd. Stosują prosty zabieg polegający na odniesieniu napisu „naturalny” nie metod, dzięki którym powstał, ale do smaku- czyli jogurt bez dodatków smakowych.

JAK POZNAĆ DOBRY JOGURT?

Na początku oceńmy skład, który deklaruje producent- dietetycy przekonują, że najłatwiejszą metodą jest wybieranie produktu, którego lista składników jest jak najkrótsza. Rozbudowany opis świadczy o obecności wielu niechcianych przez nas i szkodliwych substancji podbijających smak. Na opakowaniu szukajmy także informacji o gatunku i szczepie bakterii . Jogurt powstaje po dodaniu bakterii actobacillus bulgaricus i streptococcus thermophilus oraz pałeczek kwasu mlekowego. Jeśli producent uchyla się od podania konkretnej informacji, niestety nie mamy pewności, że szczepy występujące w jego jogurcie są faktycznie tymi, które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Niestety część producentów aby przedłużyć przydatność jogurtu do spożycia ogrzewa go w procesie termizacji. Zabija to zarówno szkodliwe bakterie jak i te dla których po jogurty sięgamy. Dobry jogurt poznamy także po konsystencji- prawdziwy jest niejednolity- składa się ze skrzepu i wody. Dopiero po wymieszaniu nabiera konsystencji śmietany. Na przedbiegach możemy zatem skreślić produkty reklamowane jako – aksamitny i idealnie gładki jogurt naturalny.

JOGURTY 0 %

Warto pamiętać, ze tzw. jogurty 0% reklamowane jako dietetyczne pozbawiane są zupełnie tłuszczu- czyli substancji, w której rozpuszczane są witaminy A, D i K, a wapń przyjęty w takim produkcie jest zdecydowanie grzej wchłaniany. Producenci nie chwalą się też tym, że braki tłuszczu pokrywają astronomiczną wręcz ilością cukru, co zdecydowanie niweluje efekt dietetyczny.

JOGURTY OWOCOWE I DESERY JOGURTOWE

Większość dostępnych na rynku jogurtów owocowych niewiele ma w sobie prawdziwych świeżych truskawek czy wiśni. Najczęściej zastępowane są one pulpą owocową oraz szeregiem barwników i aromatów. Najchętniej dodawanymi są: koszenilina (pozyskiwane z odwłoków mszyc) oraz barwnik z buraka. Nie warto inwestować w produkty tak kiepskie jakościowo, nafaszerowane substancjami nieprzyjaznymi dla człowieka. Zamiast wiec sięgać po pięknie opakowany jogurt o smaku tylko truskawek, przygotujmy własny na bazie dobrego jogurtu naturalnego i ulubionego dodatku- truskawki, maliny czy banana.

Baczną uwagę należy zwrócić także na produkty nazwane deserami jogurtowymi. Prawdziwy dodatek jogurtu to jedynie klika procent. Zamiast niego można tak znaleźć gigantyczne ilości cukru, śmietanę , emulgatory i substancje pianotwórcze.

NAJZDROWSZY JOGUTR?

To ten zrobiony własnoręcznie w domu . To proste i nie wymaga dużego nakładu czasu. Jeśli jednak musisz sięgnąć po gotowe produkty- zrób to z głową.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *